Μια ενδιαφέρουσα έρευνα δημοσιεύτηκε στον οίκο Elsevier σχετικά με τις δεύτερες ευκαιρίες και τη μείωση του “χαμένου” χρόνου σε περίπτωση επανάληψης των εξετάσεων από πλευράς μαθητών/τριων. Η Άσπα Μπιζοπούλου,ερευνήτρια στο Κρατικό Ινστιτούτο Οικονομικής Έρευνας της Φινλανδίας, η Ρήγισσα Μεγαλοκονόμου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Monash University) και η Stefania Simion (Managing Consultant, SQW) παρουσιάζουν μία πρόταση προκύπτει από την έρευνα. Σύμφωνα με αυτή προκρίνεται να δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές που επιθυμούν να ξαναδώσουν Πανελλήνιες εξετάσεις να το κάνουν δύο φορές τον χρόνο. Έτσι, αντί να περιμένουν έναν ολόκληρο χρόνο, η επόμενη ευκαιρία θα έρχεται μέσα σε έξι μήνες. Αυτό θα μειώσει σημαντικά την περίοδο αβεβαιότητας και στασιμότητας που βιώνουν οι υποψήφιοι, ενώ θα περιορίσει και το ψυχολογικό και οικονομικό κόστος για τις οικογένειές τους.

Η έρευνα βασίστηκε σε ανώνυμα δεδομένα από μηχανογραφικά δελτία του Υπουργείου Παιδείας και ανέλυσε τις επιπτώσεις της επανάληψης των Πανελληνίων τόσο στις επιδόσεις όσο και στις πιθανότητες εισαγωγής σε πανεπιστήμια. Από την ανάλυση προέκυψε ότι μαθητές που ξαναδίνουν Πανελλήνιες βελτιώνουν τις επιδόσεις τους κατά περίπου 2.000 μόρια και αυξάνουν σημαντικά τις πιθανότητες εισαγωγής τους σε ΑΕΙ, φτάνοντας πιο κοντά στον μέσο όρο του συνολικού πληθυσμού που συμμετέχει στις εξετάσεις.

Επιπλέον, η πρόταση να διεξάγονται οι Πανελλήνιες δύο φορές τον χρόνο εξετάζεται και από την οπτική της οικονομικής πολιτικής. Η ταχύτερη ένταξη των πτυχιούχων στην αγορά εργασίας θα μπορούσε να αποφέρει οφέλη που υπερκαλύπτουν το κόστος της οργάνωσης των εξετάσεων δύο φορές τον χρόνο. Με αυτόν τον τρόπο, το εκπαιδευτικό σύστημα θα προσαρμοστεί καλύτερα στις ανάγκες των μαθητών, μειώνοντας ταυτόχρονα την ψυχολογική και οικονομική επιβάρυνση για τις οικογένειες.